Seniorträning seniorpass.jpg

Seniorträning

Vi tränar kondition, styrka, rörlighet och balans till glad och lättsam musik!

Info om Seniorträningen

Termin
12/4-14/6, måndagar kl 09:00-10:00.

10 tillfällen.   

                                       

Plats

Vid strandpromenaden i Bollstanäs, nedanför Gäddgränd i Upplands Väsby

 

Kostnad

Kostnaden för hela terminen är 995:-. Alternativt kan du betala 130:-/tillfälle.

 

Betalning 

Sker direkt vid bokning eller köp av terminskort.

Se våra Köpvillkor.

Bokning av träningspass

Bokning av plats till Seniorträningen sker på hemsidan.

Har du köpt ett terminskort behöver du enbart höra av dig ifall du inte kan närvara på ett pass.

Boka in dig senast 2 timmar innan träningsstart. Max antal deltagare är 25 st.

 

Avbokning av träningspass

Har du fått förhinder eller är sjuk, meddela oss snarast möjligt på info@bodygood.se

 

Se våra Allmänna villkor.

Seniorträning i Upplands Väsby

 

Seniorträning är träning som är anpassad för dig som är 60+. Vi tränar kondition, styrka, rörlighet och balans till glad och lättsam musik ute i vår fantastiska natur! Alla tränar efter sin egen förmåga och känner själv hur mycket man vill ta i. I vårt seniorträningspass får du frisk luft, träning och social samvaro med andra seniorer. Vi har en underbar stämning i passen och tanken är att det ska vara roligt att röra på sig!

Din hälsa påverkas positivt av rörelse. När du blir äldre blir du stelare i kroppen och muskelstyrkan blir sämre. Genom att du tränar och rör på dig kan du behålla mer styrka, rörlighet, smidighet, balans och kondition. Det är aldrig försent att börja träna, oavsett ålder!

 

Så går seniorträningen till

Vi tränar ofta i cirkelträning. Med cirkelträning menas att vi har olika stationer och vid varje station tränar vi olika rörelser. Tex vid en station tränar vi balans, vid nästa station tränar vi armstyrka osv. Vi varvar mellan kondition och styrka i passet. Träningen stärker upp hela kroppen så att du får mer energi, blir starkare, piggare, gladare och får mer ork i vardagen.

Coronaanpassad träning

Vår träning är coronaanpassad och vi håller avstånd till varandra. Redskap kan förekomma, så tvätta händerna noggrant innan du kommer till seniorträningspasset. Håll avstånd till varandra och ha gärna tunnare vantar på vid träningen. Kom inte till passet om du känner dig det minsta sjuk. Vi brukar använda redskap såsom hantlar, gummiband, käppar och bollar m.m. Alla redskap finns på plats när ni kommer till träningen och dessa rengörs noggrant av oss på BodyGood efter varje träningstillfälle.

Vardagsmotion

De flesta mår bättre både fysiskt och psykiskt av att träna och röra sig lite extra i vardagen. Det finns många tillfällen att vara fysiskt aktiv på. Du kan tex gå uppför trapporna i stället för att ta hissen, gå av en hållplats tidigare med bussen och du kan också träna enkla träningspass hemma några gånger i veckan.

När ska du träna?

Det kan vara bra att bestämma tid och plats för när du ska träna eller vara fysiskt aktiv. Det är då lättare att du gör din träningsaktivitet som du tänkt. Annars kan det lätt hända att den uteblir. Gå t.ex. en promenad eller ta en cykeltur varje dag, samt utför några styrkeövningar 2-3 gånger i veckan för din kropp. Det finns lättare hantlar att köpa samt gummiband på vissa affärer som du kan använda i ditt styrkepass. Som alternativ kan du fylla på två små vattenflaskor och ha dem som hantlar!

Seniorträning utan redskap

Här är några exempel på hur du kan träna muskelstyrka utan redskap

Benstyrka

Sitt på en stol. Res dig från stolen utan att hålla i dig. Du kan stanna till i rörelsen och ha lätt böjda knän för att öka belastningen i benen. Upprepa ett antal gånger. För att öka belastningen kan du sträcka upp armarna i luften innan du reser dig upp.

Tåhävningar för vader

Stå på tå och upprepa tåhävningar flera gånger. Du ställer dig upp på tå och ner igen, stå på tå och ner igen. För att arbeta med fler muskelgrupper kan du sträcka upp armarna över huvudet och ner igen, samtidigt som du gör tåhävningar. Då får du även lite mer puls i övningen.

Armhävningar mot vägg

Ställ dig ungefär en halvmeter från en vägg. Sätt händerna mot väggen. Gör armhävningar genom att du lutar dig långsamt in mot väggen och tryck sedan ifrån lugnt och kontrollerat. Tänk på att hela tiden hålla magmusklerna spända när du gör övningen.

Balansträning

Ju äldre du blir desto viktigare är det att träna upp sin balans. Att ha en bra balans i kombination till en bra styrka i kroppen är ett bra skydd mot fallolyckor. Öva upp din balans genom att stå på ett ben. Känner du att du har kontroll på det, kan du prova att luta dig lite framåt med motsatt arm ner mot golvet och därefter kommer du upp igen och sträcker upp båda armarna mot taket. Upprepa några gånger innan du ställer dig på ditt andra ben. Ett annat sätt att öva upp sin balans är att stå på ett ben och borsta tänderna!

Kondition

Att få bättre kondition är bra för bland annat ditt hjärta, dina lungor och för dina blodkärl. Att träna ger även en positiv effekt på din hjärna. Du kan också uppleva att du blir piggare och gladare när du tränar kondition. Det beror på att ett hormon som kallas endorfin, frigörs i hjärnan. Många upplever också att sömnen blir bättre, stress minskar och att man har mindre ont i kroppen. Så att ha en bra kondition har många hälsofördelar!

Rör dig varje dag så att du känner att du blir varm och ökar din puls och din andning. Det kallas för måttlig intensitet. Ansträngningen för att uppnå måttlig intensitet är olika för olika personer. Ibland kan en långsam promenad vara tillräckligt för en person. Om du är vältränad kanske du behöver gå raskt eller jogga för att det ska kännas måttligt ansträngande. Utgå från dig själv och vad du ligger på för träningsnivå och börja där du är just nu. Sedan kan du öka på mer och mer allt eftersom tiden går och du blir starkare.

Det är aldrig försent att börja träna! Så kom och var med oss i vårt glada pensionärsgäng!

Du behöver inte tänka på att ta med dig någonting förutom vattenflaska och ett glatt humör!

Sista tillfället fikar vi tillsammans efter passet och har en mysig stund efteråt.

Så säger våra deltagare

Jag har deltagit i Elins Seniorgympa i några terminer. Superbra och kul aktivitet för att hålla igång kroppen.

Elin som ledare är positiv, glad, inspirerande, förklarar vad aktiviteten är bra för, ser dig som individ och anpassar övningarna efter din förmåga.

Vi tränar balans, styrka, rörlighet, koordination, kondition och med musik som passar för våra åldrar.

Positivt att Seniorgympan är utomhus i naturskön miljö vid Bollstanäs strand i alla väder. Gruppträning fyller en social funktion att kunna mötas, utbyta tankar och ha roligt tillsammans!

Vi får även tips på vad vi kan träna och öva på hemma.

Elin motiverar oss verkligen till att träna för att må bra!

Irja J